همه چیزهایی که باید برای برنامهریزی برای رشد کسبوکار بدانید
مراحل رشد کسبوکار
– همه چیزهایی که باید برای برنامهریزی برای رشد کسبوکار بدانید
طبق گزارش منتشر شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده، برنامههای تجاری جدید بین سال های۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، ۲۰.۶درصد افزایش یافته است. از آنجایی که کارآفرینان بیشتری با راهاندازی یک کسبوکار به دنبال فرصتهای جدید بودند، برخی شاهد رشد قابلتوجهی بودند. به عنوان مثال، خرده فروشان تجارت الکترونیک و خدمات تحویل غذا در طول همهگیری COVID-19 افزایش یافت.
اگر کسبوکار شما در طول تغییرات جهانی رشد نکرد، به این معنی نیست که شانس خود را از دست دادهاید. همه کسبوکارها میتوانند با اجرای استراتژی رشد مناسب به سطح جدیدی از موفقیت دست یابند، چه ارائه خدمات یا محصول بهتر و چه هدف قرار دادن یک بازار جدید. برای کمک به بردن کسبوکارتان به مرحله بعدی، به چگونگی رشد کسبوکار، انواع استراتژیهای رشدی که میتوانید اتخاذ کنید، و نحوه تعیین اینکه آیا یک شرکت آماده رشد است یا خیر، خواهیم پرداخت.
– رشد کسبوکار چیست؟
رشد کسبوکار به دنبال بهبود و حرکت در سودآوری و آینده یک شرکت است. رشد همچنین میتواند به اختراع مجدد و مقیاس پذیری منجر شود. یک مثال دراماتیک، نتفلیکس، که در اواخر دهه۹۰ به عنوان یک سرویسDVD اجارفهای شروع به کار کرد، به سمت جریان محتوا رفت و اکنون یکی از برترین ارائه دهندگان سرگرمیهای خانگی است. با این حال، کسبوکار شما احتمالاً در همان صنعت رقابت نمیکند، بنابراین میتوانید راههای دیگری را برای رشد کسبوکار در نظر بگیرید، مانند:
یک طراح وب فریلنسر، تجارت یک نفره پایدار و موفق خود را به یک آژانس پر جنب و جوش تبدیل میکند. یک فروشنده تجارت الکترونیک به دنبال گسترش خط تولید خود و ارائه کالاهای جدید است. بنیانگذار بر افزایش ارزش شرکت خود تمرکز میکند و انگیزه دارد تا در پایان سال اول سرمایهگذاران جدید را وارد کند.
در عین حال، باید تعیین کنید که کدام معیارها رشد کسبوکار شما را به بهترین شکل نشان میدهند. در اینجا چند روش برای اندازهگیری رشد وجود دارد:
استخدام کارمندان
افتتاح شعبههاغی جدید
به دست آوردن مشتریان بیشتر
افزایش فروش محصولات
رشد درآمد پایدار
جمعآوری فالوورهای اجتماعی
دیدن جریان نقدی مثبت
ورود سرمایهگذاران جدید
ادغام و تملک
برخی از این نقاط عطف ممکن است مدت بیشتری طول بکشد، به خصوص اگر شرکت شما هنوز در مراحل اولیه باشد.
برای تنظیم سرعت مناسب در رسیدن به اهداف تجاری خود، مهم است که در مورد نقطه شروع خود در این فرآیند صادق باشید. آیا مشتریان بیشتر از محصولات شما را میخواهند که دائماً در انبار موجود نیستند؟ ممکن است لازم باشد روی تحویل سریعتر سرمایهگذاری کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم این اطلاعات را در طرح تجاری خود گزارش میدغهید. حتی زمانی که اهداف شما در طول زمان تغییر میکنند، پیگیری آنها و ترسیم مسیری به سمت رشد تدریجی کسبوکار بسیار مهم است.
– چرا رشد کسبوکار مهم است؟
وقتی کسبوکار احساس خوب و امنی داشته باشد، راحت میتوان از خود راضی شد. با این حال، ممکن است نتوانید با رشد صنعت خود، نگرش “کسبوکار معمول” را تحمل کنید.
برخی از صنایع در حال رشد در ایالات متحده در صنایع غذایی و آشامیدنی، املاک و مستغلات و مراقبتهای بهداشتی هستند. اگر بازار شما آماده رشد است، باید از روندها و تغییرات مرتبط سرمایهگذاری کنید تا رقابتی بمانید.
شما همچنین میتوانید از طریق اقداماتی مانند سرمایهگذاری در جذب مشتری، پاداش دادن به کارکنان خود با افزایش حقوق و ارزش افزوده بیشتر به روابط فعلی مشتری، به رشد برسید. اساساً، رشد کسبوکار به شما امکان میدهد کارهای بیشتری برای تیم، مشتریان و خودتان انجام دهید.
نکته حرفهای: Wix Enterprise پلتفرمی است که راهحل همه کاره را برای همه انواع رشد در اختیار کسبوکارها قرار میدهد. وبسایتهایی با عملکرد بالا برای کسبوکار خود ایجاد کنید، که همه آنها توسط امنیت در سطح سازمانی و همچنین پشتیبانی متخصص پشتیبانی میشوند تا به شما در مدیریت و مقیاس آنلاین کمک کنند.
آیا تصمیم گرفتید گام بعدی را در برنامه رشد خود بردارید؟ در اینجا مروری بر رایجترین انواع استراتژیهای رشد کسبوکار برای پیاده سازی است:
– انواع رشد کسبوکار
۰۱. توسعه بازار
توسعه بازار یک برنامه رشد تجاری رایج است که برای شناسایی بخشهای جدید بازار برای محصولات فعلی طراحی شده است. کسبوکارهای کوچک میتوانند بازارهای بدون آدرس را در بخشهای هدف جذب کنند.
به عنوان مثال، بازارهای جدید را میتوان از طریق تقسیمبندی جغرافیایی یا تقسیم یک بازار بر اساس مکان تعریف کرد. افراد از یک مکان خاص نیازها، خواستهها یا ملاحظات فرهنگی مشابهی را به اشتراک خواهند گذاشت. به نوبه خود، مشاغل و برندها میتوانند منطقهای را با پیامهای مرتبط تر مورد هدف قرار دهند. یکی دیگر از راههای تقسیمبندی بازار، استفاده از اطلاعات جمعیتی است که زیر گروههایی بر اساس سن، جنسیت، شغل و حتی وضعیت تأهل تشکیل میشوند.
۰۲. نفوذ در بازار
برخلاف توسعه بازار، این طرح رشد کسبوکار برای ورود به یک بازار جدید نیست، بلکه در عوض عمیقتر کردن بازار موجود و اجتناب از هزینههای فرصت است.
فرض کنید یک فروشگاه آنلاین برای غذای حیوانات خانگی دارید. در حالی که مشتریان ممکن است از قبل برای موجودی شما دیوانه شوند، استراتژیهای زیر نه تنها وفاداری مشتری را بهبود میبخشد، بلکه میتواند ترافیک وبسایت را نیز افزایش دهد:
ارائه تخفیف
ارسال رایگان یک روزه
اشتراک و تمدید خودکار تحویل
با این حال، ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت بالاتر با قیمتهای بالاتر نیز میتواند به شما کمک کند تا به بخش مشتریان ارزشمندتر نفوذ کنید.
۰۳. توسعه محصول
به عنوان یک صاحب کسبوکار که به دنبال رشد کسبوکار است، توسعه محصول یا خدمات ممکن است شرکت شما را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهد. شما میتوانید به روشهای مختلفی به این استراتژی رشد نزدیک شوید، از جمله:
ایجاد محصولات جدید با افزایش تقاضا برای آنها
بهینهسازی محصولات موجود با کمک بازخورد کاربران
توقف تولید محصولات با عملکرد ضعیف
در این مرحله از برنامه رشد کسبوکار خود، ممکن است لازم باشد از مشتریان خود سرنخ بگیرید و بر اساس آن تنظیم کنید. اگر بتوانید هر آنچه را که میخواهند در اختیار آنها قرار دهید، و برای کسبوکار شما منطقی است، آنها به دنبال ارائهدهنده دیگری برای انجام بقیه کارها نخواهند بود. توسعه محصول مؤثر میتواند به شما کمک کند تا به رشد بیش از حد برسید و کسبوکار خود را سریعتر گسترش دهید.
نکته حرفهای: اگر در حال توسعه محصول جدیدی هستید که تقاضای بالایی دارد، میتوانید آن را برای پیش فروش تبلیغ کنید و قبل از آماده شدن محصول شروع به جمعآوری پول برای آن کنید.
۰۴. ادغام و تملک
شما میتوانید به این استراتژی رشد به دو صورت نگاه کنید: اول، یک شرکت بزرگتر شرکت شما را تصاحب میکند. سود هنگفتی به دست می آورید و می توانید برای شروع دوباره یک کسبوکار کنار بروید. یا شرکتی را با یک محصول رقیب یا سازگار خریداری میکنید که به شما کمک میکند وارد بازار جدیدی شوید یا رقبای خود را حذف کنید. در حالی که فریلنسرها یا ارائهدهندگان خدمات معمولاً شرکتها را خریداری نمیکنند، ممکن است برای یک فروشنده یا یک شرکت نرمافزاری منطقی باشد.
از سوی دیگر، شما همچنین میتوانید با یک شرکت دیگر ادغام شده و سهم بازار خود را گسترش دهید. ترکیب دو شرکت در یک موجودیت جدید میتواند یک حرکت مخاطرهآمیز باشد، اما اگر در مورد شرکت و فرصت بازاری که ارائه میدهد تحقیق کنید نه.
۰۵. مشارکت
برای صاحبان مشاغل کوچک، فریلنسرها و ارائهدهندگان خدمات بدون سرمایه زیادی، ایجاد یک رابطه سودمند متقابل با یک شرکت دیگر میتواند یک فرصت رشد مناسب باشد. و همچنین بخش مهمی از برنامههای توسعه کسبوکار شما.
علاوه بر این، این فقط سود شما را افزایش نمیدهد. این مشارکت همچنین ارزش پیشنهاد شما را بهبود میبخشد، بنابراین مشتریان یا مشتریان شما نیز برندگان را کنار میگذارند. در مورد اینکه با چه کسی شریک میشوید، این به شما بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که حس تجاری خوبی دارد.
به عنوان مثال، یک طراح وب آزاد میتواند با یک کپی رایتر همکاری کند تا وبسایتهای زیبا با پیامرسانی حرفهای را به مشتریان ارائه دهد. هنگامی که با کسبوکار دیگری شریک میشوید، همچنین یک راه عالی برای به دست آوردن مشتریان بیشتر با هزینههای کمتر جذب مشتری، از جمله از طریق ارجاع، است.
۰۶. تنوع بخشی
تنوع در مورد گسترش به یک بازار کاملاً جدید است. شرکتها این استراتژی رشد را راهی برای تقویت مجدد کسبوکار با توسعه محصولات جدید یا افزودن خدمات به محصولات موجود میدانند.
جوی چو، مؤسس و مدیر خلاق برند سبک زندگی موفق Oh Joy! با حالا چی صحبت کرد؟ در مورد رشد کسبوکار خود شرکت از طریق تنوع بخشی. رشد کسبوکار او نتیجه فروش«دو سوم» محصولات مجاز در تارگت(مجموعه دکور خانه، کودک و مهد کودک، و مبلمان)، به علاوه بخش دیگری از نوشتههای او(کتابهای بزرگسالان، کتابهای کودکان و وبلاگ او) است.
۰۷. کانالهای جایگزین
کسبوکارهای بیشتری برای رشد کسبوکار خود، کانالهای جایگزین مانند برنامههای وب پیشرو (PWA)، برنامههای تلفن همراه، صفحات کسبوکار فیسبوک، صفحات کسبوکار من در گوگل و فروشگاه اینستاگرام را بررسی میکنند. کانالهای جایگزین برای دستیابی به مشتریان جدید، حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و تعامل با مخاطبان هدف شما مفید بودهاند.
بسیاری از کسبوکارهای آنلاین علاوه بر وبسایت خود، شروع به ارائه یک اپلیکیشن موبایل نیز کردهاند. با Wix، میتوانید با برنامه Wix Owner، یک برنامه چند منظوره برای بازاریابی، مدیریت رزروها و چت زنده با مشتریان در طول سفر خریدار، کسبوکار خود را راهاندازی کرده و رشد دهید.