برندینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
برندینگ چیست؟
برند در اصل یک اسم محسوب میشود، که ما را با نشانهای از آرم شرکت آشنا میکند. در نزد ما ایرانیها برند جایگاه شناخته شدهای را داراست. کسانی که در زمینهی بازاریابی مشغول به هستند ایده، نظر و تصویر ویژهای از برند در ذهن دارند. در این موارد برندها یکی از نیازهای اجتماعی معرفی شدهاند و در جامعه به روش فرایندهایی توضیح داده میشوند. در اولین قدم برند برای شرکت بعنوان یک هدف شناسایی میشوند. برندینگ در واقع ریشهی مرکزی بازاریابی محسوب میگردد. اصلیترین تواناییای که یک کارشناس بازاریاب نسبت به دیگران کسب مینماید، مهارت در ایجاد و نگه داری و تقویت برند است.
برند چیست؟
برند، درک کلی مشتری از کسبوکار شما است .جف بزوز، مؤسس آمازون تعریف بهتری از برند دارد، «برند شما همان حرفی است که مردم پشت سرتان میزنند«. برند شما شهرت شما است! در عصر امروز، یک برند موفق باید در همه پلتفرمها ازجمله محیط فروشگاه یا شرکت، ضمانتنامه کتبی، نشانهها و علامتها، بستهبندیها، وبسایت و تبلیغات آنلاین، تولید محتوا، فروش و خدمات مشتریان، روشی ثابت برای ارتباط با مشتری و خلق تجربه برای او داشته باشد. استیو مک نامارا، برند را اینگونه تعریف میکند، کلیه احساسات، افکار و ذهنیات مثبت و منفی بازار هدف در مورد یک شرکت، کالا یا خدمت است. به عبارتی دیگر یک متخصص بازاریابی یک مجموعه برند از تجارب و تداعی معانی است که با یک کالا، خدمت، شخص و هر گونه موجودیتی همراه است .در گذشته در تعریف بازاریابی در تصویر ابتدایی برند، آن را لوگو میدانستند. برند به آسانی مجموعهای از تجاربی است که مشتری از کالا دریافت میکند. شناخت برند مجموعهای از حسهای ایجاد شده از ارتباطات مشتریان با شرکت است که هدف اصلی آنها قدرتمندتر نمودن شرکت در طراحی از تجارب است، که مدیران آن را به یاد ماندنی میدانند.
مزایای برندینگ:
به سبب تأثیر مهمی که برندینگ بر کل یک شرکت دارد، برای هر کسبوکاری لازم و ضروری است. از جمله مهمترین مزایای برندینگ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
– برندینگ، دانش و توجه نسبت به کسبوکار را افزایش میدهد: مهمترین نقش برندینگ برای هر کسبوکار، افزایش آگاهی مردم و معروفیت آن کسبوکار است.
– برندینگ، ارزش کسبوکار را افزایش میدهد: برندینگ به شناساندن هرچه بیشتر و ارتقاء جایگاه یک برند، آن را به گزینهی جذابتری برای سرمایهگذاری تبدیل میکند.
– برندینگ سبب جذب مشتریان جدید میشود: برندینگ باعث مثبتتر شدن هر چه بیشتر ذهنیت و تداعیات مردم نسبت به آن برند میشود و با تقویت حس اعتماد مردم احتمال تقاضا و ارجاع دیگران را افزایش میدهد.
– برندینگ عاملی در جهت افزایش رضایتمندی و افتخار کارکنان به آن کسبوکار است: طبیعتاً فردی که برای برندی کار میکند که شناختهشدهتر است و مردم بیشتر به آن علاقهمند باشند، رضایت و اشتیاق بیشتری نسبت به کار خود دارد. این رضایت به خودی خود باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه، افزایش بهرهوری میشود. اما تمام افرادی که در زمینه برند و برندسازی مشغول به فعالیت و ارائه خدمات میباشند برای تولید و ساخت یک برند و در اصطلاح برندسازی هشت مورد را میبایست رعایت و اجرا نمایند. بدون شک برند و برندسازی دو کلمه جداییناپذیر از یکدیگر میباشند و هرگز بدون وجود دیگری معنا و مفهومی برای گزینهی دیگر وجود نخواهد داشت، آن هشت مورد عبارتند از:
۱- تبلیغات:
تمام رسانههایی است که معرف شما به مردم هستند و قویترین پل ارتباطی میان شما و مشتریان میباشد.
۲- روابط عمومی:
مجموعه برخوردهای شما و مشتریان است که آیا او را به شیوهای درست رعایت میکنید یا نوع ارتباطتان او را از مجموعه دور میکند.
۳- پیشروی در فروش:
قانع نباشید و با یک برنامهریزی مجدد برنامهی برندسازی فروش خود را از سر بگیرید و رکورد خود را دائماً بزنید.
۴- بازاریابی:
در بازار کار خود جستوجو کنید! روش های نوین برندینگ را پیدا کنید و با کمی اندیشه و تفکر آن را در مجموعه خود راهاندازی کنید. از دیگر خوبیهای بازاریابی برندسازی مشارکتی است که در زیر آن را بررسی میکنیم.
۵- فروش شخصی:
این دستور تعاریف متفاوتی دارد اما به طور کلی آن را به این صورت بیان میکنیم که شما با داشتن چند آشنا و معرفی خود به آنها نیز میتوانید مشتری جذب کنید، پس جذب مشتری حتماً نباید بر اساس الگوریتمی ثابت صورت گیرد. خلاصه هم بگوییم که کمی هم تقلب بد نیست.
۶- بستهبندی:
شما با داشتن سفارش از سمت مشتریان میتوانید در خانه آنها جاری شوید اما همه این ها برمیگردد به نوع ورود شما که یا بلافاصله بعد از ورود خارج میشوید)مشمع) یا با بستهبندیای لوکس وارد میشوید که حداقل در همان روز بتوانید قسمتی از ذهن و افکار مشتری را به خود اختصاص دهید. پس بستهبندی را فراموش نکنید که بیتردید سهم بخصوصی در برندسازی شما دارد. هزینهی تولید محتوا یکی از مواردی است که در محاسبات خود برای برندسازی آنلاین باید حتماً در نظر داشته باشید!
۷- رویدادها اسپانسرینگ:
در نظر داشته باشید که تمامی وقایع برندتان را در قالبی جذاب پیاده کنید و از آن به عنوان جذب مشتری استفاده کنید، برای مثال میتوانید در سال روز تأسیس شرکت پنجاه درصد تخفیف برای محصولات در نظر بگیرید. از طرفی اگر به دنبال شهرتی زود هنگام از راه اسپانسر هستید، به این نکته توجه داشته باشید که یک اسپانسر معرف شماست پس خود نیز باید تعریف شده باشد و تا اندازهای شهرت داشته باشد تا بتواند علاقهمندان خود را به شما نیز جذب کند.
نکته: اسپانسرها عموماً با کسانی همکاری میکنند که در یک حوزه خدماتی نباشند. این نکته روشن است زیرا او دوست ندارد مشتری خود را از دست بدهد.
۸- خدمات مشتری:
مشتری شما دارای یک سری حقوقهایی است که در قالب خدمات به او تعلق میگیرد، برای مثال او باید از خدمات پس از فروش بهرهمند شود. از ضمانت آن گرفته تا تضمین صحت کالا و سر موقع دریافت کردن کالا که همه و همه از خدمات مشتری میباشند. عرضه این گونه خدمات به نحو احسنت اصولاً سختگیرترین ها را نیز راضی میکند. در برنامه برندسازی خود حتماً جایگاه ویژهای را به این موارد اختصاص دهید. برخی از افراد تنها با انجام دادن مراحل کوچکی از برندینگ مثل ساخت لوگو و فونت سازمانی کار خود را پایان یافته تلقی نموده و خود را صاحب برندی میدانند که برای آن برندسازی صورت گرفته. اگر شما از این دسته از تجار و یا دارندگان کسبوکار هستید بهتر است که تفکر خود را اصلاح کنید در قسمت بالا نیز توضیح دادیم که برند و برندسازی مانند حلقهای در هم فشرده شده یک زنجیر میباشند به همین سبب به وجود آوردن یک برند بدون برندسازی کار بسیار اشتباهی خواهد بود و در واقع باید به این نکته توجه داشته باشید که از روز اول کسبوکار میبایست در جهت ساخت برند و برندسازی اقدامات لازم را به انجام برسانید.
مثالی خوب درباره مطلب برندینگ: «اگر برندسازی استخری پر از آب باشد که ما بخواهیم در آن شنا کنیم، تنها زمانی ممکن است که بتوانیم بخشی از زندگی مخاطب شویم و در ذهن و زبان او جاری شویم«. چندینبار به این نکته اشاره شد اما آنقدر حائز اهمیت است که باز هم میگوییم: یکی از رسانههای تبلیغاتی شما مردم هستند.